De diverse sportomgeving
Met de verwachte bevolkingsgroei zal het aantal sporters de komende jaren (als de sport zich goed blijft aanbieden en promoten) ook gaan groeien. Maar niet alleen het aantal sporters verandert. Ook de samenstelling van het ledenbestand gaat er heel anders uitzien. Of de nieuwe sporters zich voornamelijk bij verenigingen aansluiten of juist kiezen voor een commerciële partij of informeel sporten, hangt af van hoe verenigingen inspelen op de veranderende behoeften van de sporters. Met steeds meer concurrentie van andere vrijetijdsaanbieders zoals pretparken, bioscopen, escaperooms en fitnesscentra, kunnen verenigingen namelijk alleen overleven als ze waarde (blijven) bieden aan de klanten en voldoen aan hun behoeften.
De diverse sportomgeving
Met de verwachte bevolkingsgroei zal het aantal sporters de komende jaren (als de sport zich goed blijft aanbieden en promoten) ook gaan groeien. Maar niet alleen het aantal sporters verandert. Ook de samenstelling van het ledenbestand gaat er heel anders uitzien. Of de nieuwe sporters zich voornamelijk bij verenigingen aansluiten of juist kiezen voor een commerciële partij of informeel sporten, hangt af van hoe verenigingen inspelen op de veranderende behoeften van de sporters. Met steeds meer concurrentie van andere vrijetijdsaanbieders zoals pretparken, bioscopen, escaperooms en fitnesscentra, kunnen verenigingen namelijk alleen overleven als ze waarde (blijven) bieden aan de klanten en voldoen aan hun behoeften.
Nieuwe vormen van bewegen Wat allereerst vooral gaat veranderen is de leeftijd van de gemiddelde sporter. Aan de ene kant vergrijst Nederland, maar tegelijkertijd groeit ook de groep 0- tot 19-jarigen. Als je kijkt naar Rotterdam, wordt de bevolking alleen maar diverser. Bijvoorbeeld door een grotere universiteit of wereldwijde oorlogen. De mix van mensen met verschillende culturele en sociale achtergronden in combinatie met de mogelijkheden van technologie zorgt ervoor dat de behoeften van sporters nog meer uit elkaar gaan lopen.
Verenigingen zijn er altijd en voor iedereen
Vroeger had je voor de meeste sporten een sportvereniging nodig om te kunnen sporten, want alleen sportverenigingen konden accommodaties huren, hadden kennis van de sport en beschikten over geschikte materiaal. Vandaag de dag heeft iedereen dankzij internet en sociale media toegang tot kennis, producten, diensten en elkaar. Sporters weten dus steeds beter wat ze wel en niet willen en bepalen meer hun eigen keuzes. En dus willen zij vaak zelf beslissen wanneer, waar en met wie ze sporten. Bovendien zijn er allerlei (digitale) mogelijkheden om dit zelf te regelen. De sporter wil steeds vaker graag zelf de touwtjes in handen hebben.
Een voorbeeld van een online platform om samen te sporten is Inviplay. Rotterdam Sportsupport gelooft in de meerwaarde van Inviplay voor sportverenigingen om nieuw sportaanbod op te starten, leden te behouden en nieuwe leden te werven. Ook is het een kans extra inkomsten te genereren van betalende sporters die normaal niet of nauwelijks op de vereniging komen. Als sportvereniging bepaal je je eigen tarief voor iedere sportactiviteit. Het plaatsen van gratis sportaanbod kost je club niets.
Veranderende behoeften
Hoe kun je als sportvereniging zorgen dat je blijft voldoen aan de veranderende behoeften van sporters? Dat kunnen fysieke ingrepen zijn als het opzetten van verhuurdiensten en de verkoop van tweedehands sportmateriaal, maar ook het realiseren en flexibel toegankelijk maken van laagdrempelige sportinfrastructuur (pleintjes, outdoor sporttoestellen, fiets- en wandelroutes). Tegelijkertijd moeten verenigingen ook online stappen zetten, zoals het opzetten van digitale platformen waarop sporters elkaar kunnen vinden.
Voorbeelden van digitale platformen zijn: Inviplay, Meet&Play en Padelboeker.
Diversiteit van de vereniging als kracht
De verbindende factor van sport kan juist ook ingezet worden tegen de dreigende polarisering in de stad (proces waarbij tegenstellingen tussen groepen mensen steeds groter worden en zij steeds meer tegenover elkaar komen te staan). Diversiteit kan juist de kracht van een vereniging worden. Iedereen heeft dan de mogelijkheid en de vrijheid om op zijn manier ‘de ander’ te blijven ontmoeten via sport. Dan krijgt iedereen de kans zichzelf in een veilige omgeving optimaal te ontwikkelen en zichzelf in te zetten voor de gemeenschap.
Rotterdam Sportsupport is in 2020 een campagne gestart die volledig draait om diversiteit en inclusie: Omarm Rotterdam. Hierbij worden mensen die zich hard maken voor dit thema onderscheiden met de Rotterdamse aanvoerdersband.