Conclusie
De toekomst kunnen we niet voorspellen. Hoe we ons in de toekomst verenigen in sport weten we niet. Dit hangt af van heel wat factoren af die we niet in de hand hebben. Maar dat de oude situatie niet terugkeert, staat vast. En er zijn ook genoeg veranderingen die wel zeker zijn. Digitalisering, duurzaamheid en diversiteit zijn begrippen die nooit meer uit de sportwereld verdwijnen en de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Kortom, we kunnen de toekomst van sport niet voorspellen, maar we kunnen ons wel zo goed mogelijk op de toekomst voorbereiden.
We kunnen heus met sport niet alle uitdagingen in de wereld oplossen en dat moet ook niet het doel zijn. Want sport mag vooral ook gewoon sport zijn. Maar sport heeft zoveel positieve neveneffecten dat de verenigingen wel de kansen die er nu liggen moeten grijpen.
Conclusie
De toekomst kunnen we niet voorspellen. Hoe we ons in de toekomst verenigen in sport weten we niet. Dit hangt af van heel wat factoren af die we niet in de hand hebben. Maar dat de oude situatie niet terugkeert, staat vast. En er zijn ook genoeg veranderingen die wel zeker zijn. Digitalisering, duurzaamheid en diversiteit zijn begrippen die nooit meer uit de sportwereld verdwijnen en de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Kortom, we kunnen de toekomst van sport niet voorspellen, maar we kunnen ons wel zo goed mogelijk op de toekomst voorbereiden.
We kunnen heus met sport niet alle uitdagingen in de wereld oplossen en dat moet ook niet het doel zijn. Want sport mag vooral ook gewoon sport zijn. Maar sport heeft zoveel positieve neveneffecten dat de verenigingen wel de kansen die er nu liggen moeten grijpen.
Kwaliteit bieden als vereniging
Al deze ontwikkelingen betekenen dat sportverenigingen genoodzaakt zijn steeds meer kwaliteit te bieden. Mensen zijn vaker aan het shoppen tussen vrijetijdsbestedingen en wegen voor- en nadelen tegen elkaar af. De mensen die vandaag bereid zijn te betalen voor sport verwachten dan ook een goed product. Ook de overheid die bereid is te betalen voor sport om andere doelen te bereiken, verwacht resultaat. Dit vraagt dus een verdere professionalisering van de sportverenigingen en brengt dus ook meer kosten met zich mee. Deze evoluties vragen om nieuwe organisatiemodellen, nieuwe verdienmodellen, nieuwe vormen van engagement en nieuwe diensten voor de sportverenigingen. Als we willen dat de sportverenigingen blijven bloeien, dan zullen we voor elke schakel in het geheel (de vrijwilliger, de bestuurder, de trainer, de sporter, de ouders, de toeschouwers, de financiers) klantgericht moeten denken. Het is van belang dat we de vraag stellen: Waarom zou iemand dat willen doen en wat halen zij uit deze verbintenis?
De rol van samenwerken
Er zijn ook al heel wat initiatieven waarbij sportverenigingen samenwerkingen zoeken. Dit kan gaan van een boekhouder delen of trainers samen aan een fulltimebaan helpen tot het verenigen van verenigingen of het helemaal samensmelten van verenigingen om vitaler te worden. Deze samenwerkingen tussen verenigingen kunnen ook worden uitgebreid door contacten te leggen met scholen, bedrijven, seniorenverenigingen, commerciële sportaanbieders, esporters en organisaties die zich inzetten voor mensen met een beperking. Zowel het aanbod van de vereniging als het beheer van de vereniging kan hiervan profiteren. Daarnaast vertaalt die professionaliseringsslag zich uiteindelijk ook in een veiliger en positiever sportklimaat waarin niet alleen de sportieve doelen worden nagestreefd, maar waarin ook het welzijn van elk lid van de sportvereniging voorop staat.
Rotterdam Sportsupport helpt verenigingen
Dit wil niet zeggen dat elke sportvereniging alle aspecten van het grotere verhaal maximaal moet nastreven. Elke vereniging is anders en kiest een andere focus. Met dit verhaal hopen we te inspireren en kennis te delen over de thema’s diversiteit, duurzaamheid en digitalisering. Heb je hier ideeën over of wil je (met een onderdeel) aan de slag binnen jouw vereniging? Neem dan contact op met Martine Willemse: m.willemse@rotterdamsportsupport.nl of bel naar 010-2429315.